נכנסת כבר לחנות החדשה שלי באינטרנט? / גיא טל

כל עסק השואף להצליח מושתת בעיקר על גיוס לקוחות חדשים, תוך שימור לקוחות קיימים. אולם בפועל, בשל מגבלות תקציב, זמן וחוסר ידע בהיבטים העסקיים של עולם האינטרנט  צצות לא מעט בעיות בתחום זה בחיי העסק
זה לא סוד שעסקים קטנים ובינוניים נאלצים להתמודד בשוטף עם קשיים ולחצים: תחרות קשה, מיעוט במשאבים ומחסור בלקוחות, אך הדבר שהכי חסר לכולם הוא תזרים מזומנים. יש אפילו עסקים, המעדיפים או נאלצים לעבוד מהבית בכדי לחסוך בהוצאות הגבוהות הכרוכות בשכירת משרד או חנות. במקרים שכאלו, יכול האינטרנט להפוך למוקד הרווח המרכזי וגם כרטיס ביקור מכובד ולגיטימי בעולם העסקים המודרני.

כל עסק השואף להצליח מושתת בעיקר על גיוס לקוחות חדשים, תוך שימור לקוחות קיימים. אולם בפועל, בשל מגבלות תקציב, זמן וחוסר ידע בהיבטים העסקיים של עולם האינטרנט  צצות לא מעט בעיות בתחום זה בחיי העסק:
1.      אתר האינטרנט לא נותן מענה מספק לצורכי הלקוחות.
2.      אין תנועת גולשים לאתר.
3.      אין פניות מהאתר או הזמנות במקרה של חנות מקוונת.
4.      כל העסקים המתחרים כבר הפציצו את מנועי החיפוש והאתר לא עולה במקומות הראשונים.
5.      אין מספיק זמן לביצוע המטלות- יש בסה"כ כ- 200 שעות עבודה בחודש, 100-150 ילכו לביצוע העבודה (כל אחד בתחומו) והיתר מיועדים לשיווק עצמי, הנה"ח, תפעול וכו'.
 
בעיות אלו מביאות כמעט כל עסק קטן/בינוני להתמודד עם השאלה במה כדאי להשקיע קודם? התשובה שתינתן על ידי מרבית היועצים העסקיים היא- תוכנית עסקית. מניסיוני, חשוב מאוד שהתוכנית העסקית תהיה המותאמת גם לעולם האינטרנט על מנת למנף את הצלחת העסק עד למקסימום האפשרי.
 
בסקר שנערך לאחרונה בקרב תלמידי קורס ניהול אתרי אינטרנט במכללה העסקית של איגוד לשכות המסחר נשאלו התלמידים בין היתר מה הערך המסוף של אתר האינטרנט בעיניהם, רוב הנשאלים ציינו פרסום וחשיפה. אכן, לא משנה איך תסתכל על זה, עם השקעה נכונה בכלי האינטרנטי השמיים הם הגבול.
 
אז איך באמת עושים את זה ? איזה כלים יעזרו לי לנהל נכון את העסק שלי בזירה הכל כך גדולה הזו.
 
ערכים מוספים:
1.      לכל אתר צריכים להיות ערכים מוספים אשר מבדילים אותו ממתחריו. כאשר האתרים דומים אחד לשני זמן השהיה באתר מתקצר. לעיתים הלקוח אף יעזוב את האתר עוד בטרם סיים האתר לעלות במלואו.
2.      ערך מוסף צריך לייחד את העסק (ולא רק תיאורים "בנאליים" כמו: מקצועיות ואמינות). התמחות בנישה ספציפית יכולה להוות ערך מוסף. הסוד הוא למצוא בעסק 4 ערכים מוספים לפחות.
 
מודלים עסקיים באינטרנט:
בחירת מודל עסקי- הקמת אתר תוכן, אינדקס, זירת מסחר אלקטרוני, מדיה חברתית, פורומים, השוואת מחירים, מדריכי קניה ועוד. לכל אחד מהמודלים הנ"ל יש ערוצי הכנסה, השקעה ומשימות לתפעול. עסק חייב לבחור את המודל המתאים לו ביותר ובהתאם למודל לכוון את תוכנית העבודה.
מודלים ליצירת הכנסות:
הנטייה הראשונית של כל המודלים היא להתבסס על פרסום, אך גם גופים עתירי מדיה אינם יכולים להישען רק על פרסום. כפי שישנם אתרים אשר משלבים לא מעט שירותים, כך כל עסק צריך לייצר מודלים נוספים: אינדקס בתשלום, חסויות, תוכנית שותפים, עמלות ועוד. בחירת ערוצי ההכנסה מותאמת הן למודל העסקי והן לקהל היעד של האתר. כאשר יש קורלציה בין הגורמים הנ"ל גובר הסיכוי של העסק להרוויח כסף, או פעילות נוספת מצד לקוחותיו.
פעילות עסקית ברשתות החברתיות
בעולם בו הרשתות החברתיות דוגמת פייסבוק משתלטות על החיים ואף מוטמעות בסלולאר שחלילה לא "נברח" יש צורך בשמירה על קשר עם הלקוחות באמצעות מערכות אלה וזאת על ידי פתיחת כרטיס באתרים, מתן מענה מקצועי ויצירת קשרים עם לקוחות/ שיתופי פעולה פוטנציאליים.
קידום עצמי במנועי חיפוש
כולם רוצים להיות מקום ראשון בגוגל, אך עבור כל תוצאת חיפוש רק אתר אחד יכול להיות במקום הראשון. כל עסק יכול לבצע מספר מהלכים על מנת לשפר את מיקומי האתר במנועי החיפוש, אך עליו גם להישמר מלא מעט כללים של אל תעשה שעלולים לגרור סנקציות משמעתיות מצד מנועי החיפוש. מבנה טוב של האתר בשילוב ניהול תכנים נכון יעזרו לא מעט בקידום האתר. 
תוכנית שותפים
עולם השיווק האינטרנטי מתבסס ברובו על תוכנית שותפים הידועה בשם אפיליאייט. בסך הכל מדובר בנוסחה מוצלחת במיוחד-לא הצלחת לא שילמת, מנגד אם הצלחת הרווחת לא רע. תחום זה מחבר בין שלושה גורמים: נותן השירות/ מוצר, האתר המפרסם/ אפיליאייט והלקוח. נותן השירות קובע את גובה העמלה המוצעת, והאתר המפרסם בוחר לקבלה או להצטרף לתוכנית רווחית יותר. בפירוש שיקולי היצע וביקוש. ישנם אתרים לא מעטים אשר הצטרפו לתוכניות השותפים והצליחו לייצר לעצמם הכנסה חודשית נאה ולעיתים אף הרבה יותר מזה.
ניהול הפרסום באינטרנט
אמנם גוגל לקחת בתקופה האחרונה נתח שוק לא קטן מעוגת הפרסום בעזרת הקישורים הממומנים שלה אך עסק יכול ולעיתים אף רצוי שלא יתבסס רק על הקישורים הנ"ל. הפרסום מצריך חישוב יחסי המרה ואיתור ערוצי פרסום יעילים יותר. היתרון של עולם האינטרנט הוא יכולת המדידה. בניגוד לעולם הטלוויזיה שם דוגמים את הרייטינג בעזרת קבוצה מדגמית של אנשים/מכשירים, האינטרנט מספק יכולת מדידה מדויקת של הערוצים: מנין הגיע הלקוח, הרגלי הגלישה והעניין שלו ומהי עלות גיוס הלקוח והיכן ניתן לשפר.  רצוי שבית העסק יהיה מצויד בכלים המתאימים ולא פחות חשוב מכך, אף יידע איך להשתמש בהם בצורה האופטימאלית.

גיא טל, יועץ אינטרנט בכיר, מנכ"ל IMEC, והמרכז האקדמי של קורס ניהול אתרי אינטרנט במכללה העסקית של לשכת המסחר ת"א והמרכז.
לקורס ניהול אתרי אינטרנט במכללה העסקית לחץ כאן 

מאמרים נוספים בתחום: