מאמרים בנושא רכש ולוגיסטיקה

לוגיסטיקה גלובלית: אתגרים בעולם משתנה - מאת לבנת קיזנר

עברה עלינו שנה מלאת שינויים מאז שמגפת הקורונה פרצה לחיינו והשפיעה באופן מסיבי על הסחר העולמי  תוך שהיא מגבירה ביתר שאת את  האתגרים הלוגיסטיים הקיימים ברחבי העולם .

 

מה הם האתגרים העומדים בפני תעשיית הלוגיסטיקה בשנת 2021?

 

אין ספק, שהטכנולוגיה משפיעה במהירות ואף משתלטת על ענף הלוגיסטיקה, ורוב החברות מתקשות לעמוד בקצב החידושים המתרחשים בכל רגע נתון. 

למול זה, קהילת הסחר הבינ"ל עסוקה באימוץ כל פיסת טכנולוגיה דיגיטלית  כדרך להתקדם, לצמוח ולקצץ בעלויות

במאמר זה אנסה לסקור חלק מהפתרונות הטכנולוגיים החדשניים והמבטיחים, המאומצים  באופן נרחב ע"י השחקנים המובילים בניהול שרשרת האספקה .

 

קרא עוד
חישוב מסלול מחדש נוסח קורונה 2021 - מאת לבנת קיזנר

לא יאמן איך הזמן עובר וכבר חלפה לה שנה מאז שהקורונה פרצה לחיינו, הפכה את המציאות אותה הכרנו ויצרה שינויים דרמטיים ומהפיכה דיגיטלית מטורפת . 
 
עם פרוץ הסגר הראשון באמצע מרץ האדמה רעדה לי מתחת לרגליים . כל מה שהכרתי הפסיק להתקיים והייתי חייבת להתעשת תוך  פרק זמן קצר מאוד ולמצוא פתרון להציל את המכללה העסקית  .


כמנכ"לית מכללה ב-15 שנים האחרונות , ראיתי שינויים רבים אבל המהפכה הטכנולוגית שייצרה הקורונה וכניסת הזום לחיינו שינתה את כללי המשחק מהקצה לקצה .

בתחילת המשבר במרץ עד מאי  2020 הגישה של העסקים הייתה להקפיא תקציבים ולחכות ולראות מה יוליד יום . המכללה הייתה צריכה להמציא את עצמה מחדש ולצאת בהצעת ערך משמעותית לקהל הלקוחות שלה בכדי שיסכימו להירשם לקורסים . בתקופה הזו עיקר הלקוחות שלנו היו לקוחות פרטיים שיצאו לחל"ת ורצו לרכוש הכשרה שתשדרג אותם מחדש ותפתח להם דלתות חזרה לשוק העבודה . עשינו מאמץ עצום טכנולוגית ובהכשרת המרצים בכדי להתאים את עצמנו לתקופה החדשה ואפשרנו הנגשה של כל הקורסים שלנו בפורמט דיגיטלי מבלי לפגוע באיכות הלמידה , תוך מתן ספרות דיגיטלית , הקלטות המפגשים וסיוע במציאת עבודה .

 
בחלק השני של המשבר מיוני עד אוגוסט 2020 , הסגר התחיל להשתחרר וחזרנו ללמד בכיתות בלימודים היברידיים ולאט לאט כל המשק התחיל לצאת מהתרדמת . יותר ויותר ארגונים חזרו לפנות אלינו בבקשה להצעות מחיר על קורסים והדרכות פנים ארגוניות וגם הדרכה דרך הזום לא נשללה . עדיין היה חשש בקרב לא מעט מנהלי משאבי אנוש, שהדרכה בזום לא תעבוד , אבל הייתה נכונות לבחון זאת ובמקרים מסוימים אף לקחת סיכון. 

בחלק השלישי של המשבר מספטמבר עד דצמבר 2020 עסקים הבינו שהמשבר הזה לא הולך להסתיים בקרוב ושזום יישאר אתנו אם נרצה או לא נרצה . יותר ויותר עסקים כבר שלחו בקלות את העובדים שלהם לקורסי הכשרה  אונליין והסכימו אף לשלם מחיר מלא . בתקופה הזו כבר לא ראינו צפיות להנחות קורונה משמעותיות כמו שהיו בחלק הראשון והשני של המשבר .

 

עסקים הבינו שהם מקבלים ערך משמעותי בקורסי ההכשרה , אפילו הרבה יותר ממה שהיה לפני תקופת הקורונה, בשל הנגשת ההקלטות שאפשרו לעשות חזרה על החומר הנלמד בכל מפגש ומפגש. 

 

ועכשיו עם פתיחת שנת 2021 הקורונה והזום הם המצב הנורמלי החדש .  אפילו השמרנים והעקשנים התרגלו בסוף לזום.  נכנסנו כבר לאדישות באשר לסגרים ולמגיפה ולמדנו לחיות לצד זה  . ההרגלים השתנו לגמרי ולמול זה הצורך בהרחבת הידע לא פסק .  והכסף להדרכה הצטבר בארגונים, כי שנה שלמה לא יצא כסף על אירועים, כנסים עסקיים, נסיעות לחו"ל, טיולים לעובדים ועוד.

 

קרא עוד
שש דרכים להפוך לאנשי עסקים אופטימיים בתקופת המשבר/ לבנת קיזנר
אנחנו חיים בתקופה מאתגרת, שעוד תילמד בספרי ההיסטוריה. תקופה שמייצרת הרבה לחץ, חרדה, תסכול, ובעיקר אי וודאות לגבי העתיד. 


לאורך היום אנחנו שומעים בתקשורת על ה"קורונה", המשבר כלכלי, הגידול במובטלים,
המשבר הפוליטי שמשתק את ההמשלה, ההפגנות בבלפור, אובדן האמון,
ההנחיות הסותרות והמבלבלות, הדרישה הנחרצת מצד העסקים לפתוח את המשק וכו'.

גם אנשים שלא נפגעו כלכלית או אפילו הרוויחו במהלך הקורונה, כולנו עדיין מרגישים את המשבר והלחץ במלוא העוצמה.


התקשורת לא מפסיקה ליצור אווירה מדכאת, והיא חוזרת שוב ושוב על אותם עדכונים, הלוך ושוב, כאילו מדובר במנטרה שנדרש לשנן בכדי לשקוע סופית לדיכאון עמוק ולא לרצות לצאת מהבית.

 

לכן, בתקופה זו, רוב האנשים מתכנסים ונמנעים. הרצון הזה טבעי לחלוטין ומובן לחלוטין, אבל עלול להיות הרסני אפילו יותר מהקורונה עצמה.

 

חוסר האופטימיות גוררת לפאסיביות, ומונעת מאנשים להשתמש בחושים היצירתיים שלהם שאמורים לסייע לטווח הארוך, ובסופו של דבר גם פוגעת בבריאות. 

 

אני סבורה שדווקא עכשיו, כשהרוב פסימיים ופאסיביים, זה הזמן לעשות את השינוי ולחזור להיות אנשי עסקים אופטימיים, יזמים ויצירתיים, שיודעים לנווט במים סוערים ולא חוששים לקחת סיכונים.

כשאני אומרת אופטימיות אני לא מתכוונת לצביעת העולם בוורוד, לנאיביות והתעלמות מכל הנעשה מסביב. מדובר בגישה מושכלת, שמטרתה לנסח מחדש את המצב, להציג דרך חשיבה שונה ולמצוא פתרונות יצירתיים.
קרא עוד
10 מיומנויות חשובות, שיהפכו אתכם למנהלי תפעול אפקטיביים מאת: לבנת קיזנר – מנכ"ל המכללה העסקית
ניהול התפעול הוא תחום שלרוב בוחנים אותו בצורה לא נכונה, בשל אופיו הרב תחומי. עם זאת, הפונקציה הזו מאוד חשובה להצלחת הארגון ורווחיותו לעיתים קרובות נחה על כתפיה.
אז מה זה ניהול התפעול ואלו מיומנויות יהפכו את מנהל התפעול לאפקטיבי ויעיל?
ניהול התפעול עוסק בעיקר בתכנון, ארגון ופיקוח בהקשרים של ייצור או מתן שירותים. ככזה, הוא ממוקד אספקה וזאת בכדי להבטיח כי הארגון ממיר תשומות לתפוקות בצורה יעילה ואפקטיבית . התשומות עצמן יכולות להיות כל דבר החל מחומרי גלם , ציוד וטכנולוגיה וכלה במשאב האנושי.
קרא עוד
רכש וניהול שרשרת ההספקה מקור החיים / דני חייט

 ניהול הרכש בהתחשבות בשרשרת ההספקה ושרשרת השיווק הינם האמצעי והאפשרות להשלים את המשימה עד ליעדה הסופי. לצערנו (ובמחיר של חיי אדם או לפחות חולי רב) למדו על כך קברניטי המשבר בימים אלו.

קרא עוד
פרק מתוך ספרו של ד"ר צבי לביא - "ניהול רכש מתקדם"
החל משנות השמונים של המאה העשרים, העולם העסקי משתמש במונח "שרשרת ההספקה " (SUPPLY CHAIN MANAGEMENT – SCM ) כדי לתאר את התהליך הקושר בין פונקציות כגון: רכש,ייצור, בקרת מלאי, מחסנים, הפצה פיזית והשירות ללקוח .
השיטה מנסה לקשר בין כל התחנות שהחומר עובר מרגע הפקתו כחומר גלם, דרך כל תחנות הפצתו והסבתו למוצר מוגמר ועד הגעתו לתחנתו האחרונה, הלא היא המשתמש הסופי. הנושא משך ועודנו מושך שורה נכבדה של חוקרים ומחברים בתחומים הרלוונטים, ניהול עסקי ואסטרטגי, ניהול לוגיסטי, ניהול רכש וכד'. ביניהם ניתן למצוא שמות כמו :
קרא עוד
אנשי גבייה מצוינים הם אנשי מכירות מעולים ולהיפך מאת: רו"ח עידן סנוף
בעולם שבו חווית הלקוח מהווה אחד הנושאים העיקריים שהינם מפתח להישרדות וצמיחה של חברה, נקודות המגע של הלקוחות בשלב המכירה ובשלב הגבייה מעצבים את המפגש שבין רמת תפיסת איכות השירות של הלקוחות לציפיות שלהם ומשפיעים על נאמנות הלקוחות לחברה לאורך זמן ועל היכולת שלהם להמליץ על השירות או המוצר שקיבלו לאחרים.
קרא עוד
איך בוחרים את האסטרטגיות והטקטיקות האופטימליות לקבלת התוצאות הרצויות במשא ומתן? / מאת: לבנת קיזנר*

בחירת האסטרטגיות והטקטיקות האופטימליות למשא ומתן מצריכות תהליך הכנה מקדים. תהליך זה מצריך: ניתוח הצעת הספק, הצבת מטרות מוגדרות למו"מ, ניסוח העמדות האופטימיות, בחירת צוות המו"מ וקביעת סדר היום. במקרים רבים תהליך ההכנה לוקח זמן רב ומצריך מחקר וניתוח מקיפים.

קרא עוד
היתרונות והחסרונות של בניית מדיניות בניהול הרכש וההספקה של הארגון / לבנת קיזנר
מדיניות הינה קווים מנחים כלליים לקבלת החלטות בארגון. בסיס המדיניות הינו רוטינות ודפוסים, כאשר המדיניות הארגונית נמצאת בראש, תחתיה המדיניות התפעולית ואחריה נהלים וכללים.
בדרך כלל המדיניות הארגונית, הנוגעת לכלל עובדי הארגון, נבנית על ידי ההנהלה הבכירה. המדיניות משקפת במידה מסוימת את האמונות והפילוסופיות של ההנהלה הבכירה . המדיניות ברמת הארגון מועברת לאחר מכן מטה אל ארגון ניהול הרכש וההספקה שם היא מורחבת. מדיניות ניהול הרכש וההספקה נופלת תחת הקטגוריה של מדיניות תפעולית. לדוגמה, לארגון יכולות להיות אתיקה או מדיניות כללית, שניהול הרכש והספקה מרחיב כדי לכסות על תחומי ניגוד אינטרסים , טיפול בספקים וכו' .
קרא עוד
אין גבול ליצירתיות במשא ומתן / חגי הירש
וכך הסקתי מהאיש החכם ההוא: במשא ומתן, יצירתיות בגיוס האינטרס, הוא שורש לפתרון כל בעיה מסחרית.
קרא עוד