חובותיו של המוביל הימי כלפי היצואן / עו"ד אביגדור דורות

חובותיו של המוביל הימי כלפי היצואן / עו

בימים אלו ניתן פסק דין על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו בשבתו כבית משפט לערעורים (ת.א. 47605-05-10  MEDITERRANEAN SHIPPING COMPANY S.A  נ' ספורט ר.מ.מ 1999 בע"מ) בו קבע בית המשפט כי מוביל ימי אינו מחויב לקחת על עצמו התחייבויות נוספות מעבר להובלת המטען. אם בחר המוביל הימי לקחת על עצמו התחייבויות מעבר לכך, רשאי הוא להתנות אותן בתנאים לפי שיקול דעתו. 

**על פי בית המשפט לערעורים 

העובדות וטענות הצדדים:
חברת ספורט ר.מ.מ 1999 בע"מ ביקשה לייצא טובין לרוסיה לקראת חג המולד, אך בשל שביתה שאירעה בנמל היעד איחרה הסחורה להגיע והקונה המקורי סירב לקבלה. לאחר שנמצא קונה אחר לטובין, ביקשה חברת הייצוא לשנות את פרטי שטר המטען או ליצור חדש במקומו. אולם, עותק אחד משטר המטען המקורי אבד, מה שיצר חשש מהותי אצל חברת התובלה הימית לסיכון כפול: בגין מטען אחד - יהיו שני מחזיקים שונים בשטר מטען. על כן, סירבה חברת התובלה הימית לשנות את פרטי שטר המטען, אלא אם תינתן לה ערובה בשיעור כפול מערך הטובין. היצואנית לא עמדה בדרישת הערובה ועל כן הוחזרו הטובין לישראל ונמכרו בהפסד. בעקבות כך הגישה היצואנית תביעה בבית משפט השלום בהרצליה, בה תבעה מחברת התובלה הימית שיפוי על הנזקים שנגרמו לה כתוצאה מהאמור לעיל. בית משפט השלום קבע כי דרישת הערבות "הכפולה" הייתה בלתי-סבירה ועל כן חייב את חברת התובלה הימית בשיפוי היצואנית. חברת התובלה הימית ערערה על פסק דין זה בטענה שמדובר בהתערבות שלא לצורך בדרך קבלת ההחלטות וניהול הסיכונים על ידה. 

החלטת בית המשפט:
בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו בחן את חובתה של חברת התובלה הימית כלפי יצואנים וקבע כי החובה כוללת הובלה בלבד. על כן, חברת התובלה הימית אינה חייבת לקחת על עצמה אחריות נוספת, ובכללה שינוי פרטי שטר המטען. בית המשפט קיבל את טענת חברת התובלה הימית כי שינוי פרטי שטר המטען מטיל על חברת התובלה הימית סיכון רב, הן לגבי שווי המטען והן לגבי נזקים עקיפים. כיוון שכך, בית המשפט קבע כי חברת התובלה הימית רשאית לתמחר את סיכוניה באופן הנראה לה, וכי הסיכון במקרה דנן הצדיק דרישה לערובה בשיעור כפול מערך הטובין.
באמרת אגב, דן בית המשפט בשאלת חובתה של חברת התובלה הימית להודיע ליצואן על עיכוב החל במסירת הטובין ליעד. נקבע כי במקרה בו מדובר על עיכוב "מתוקשר" ובסדר גודל כה גדול, כהשבתת נמל בתקופת חג המולד, חברת התובלה הימית יכולה להניח שהיצואן, כבעל הטובין ובעל העניין בהם, התעדכן ומודע לעיכוב. 
חברת התובלה הימית יוצגה על ידי עו"ד דן מרויץ ועו"ד ירון מרויץ והיצואן יוצג על ידי עו"ד הילה וולגמוט.

מחבר מאמר זה הינו שותף במשרד עו"ד איתן, מהולל ושדות ומחבר הספר "דיני מכס וסחר חוץ" אשר יצא לאור בוצאה של לשכת המסחר ת"א והמרכז.
  
  
 

מאמרים נוספים בתחום:

פורום סחר חוץ ושיווק בינ"ל
המכללה העסקית באיגוד לשכות המסחר מציעה פלטפורמה אינטרנטית בנושא סחר חוץ, יבוא / יצוא ושיווק בינלאומי שבו תוכלו לשאול שאלות ולקבל עצות ממיטב המומחים.
קרא עוד
קורס סוכני מכס
סוכן מכס הינו המקצוע הבכיר ביותר בעולם הסחר הבינלאומי ותפקידו לייצג את היבואן ו/או היצואן מול המכס, משרדי ממשלה ורשויות מוסמכות נוספות. סוכן המכס רשאי לייצג את לקוחותיו רק בתנאי שהוסמך על ידי אגף המכס וקיבל רישיון מטעמו.
קרא עוד
קורס משלחים בינלאומיים
ההתפתחות העצומה בסחר הבינלאומי בעשור האחרון הגדילה את הביקושים למקצועות המחויבים ברישיון מטעם אגף המכס והם הפכו לנדרשים יותר ויותר במיוחד עם עליית מערכת שער עולמי של רשות המסים בינואר 2018. זהו תחום מגוון , אשר פותח הזדמנויות לתעסוקה בחברות עמילות מכס , יבוא ויצוא .
התפקיד של המשלח הבינלאומי הינו לשנע מוצרים ממדינה למדינה ולצורך העיסוק בתחום הוא מחויב ברשיון מטעם אגף המכס . המשלח הבינלאומי אינו המוביל אלא מומחה המשמש כמתווך בין בעל המטען למוביל הבינלאומי.
קרא עוד
קורס פקידי רישוי
ההתפתחות העצומה בסחר הבינלאומי בעשור האחרון הגדילה את הביקושים למקצועות המחויבים ברישיון מטעם אגף המכס והם הפכו לנדרשים יותר ויותר במיוחד עם עליית מערכת שער עולמי של רשות המסים בינואר 2018. זהו תחום מגוון , אשר פותח הזדמנויות לתעסוקה בחברות עמילות מכס , יבוא ויצוא.
קרא עוד