וירוס הקורונה: כיצד ההתפרצות תשפיע על הכלכלה העולמית? / מאת לבנת קיזנר

וירוס הקורונה: כיצד ההתפרצות תשפיע על הכלכלה העולמית? / מאת לבנת קיזנר
התפשטות נגיף הקורונה שהתחיל בסין והתפשט לרחבי אסיה, אירופה וארצות הברית יצרה אתגר עבור ממשלות ורשויות הבריאות הנואשות לבלום את התקדמותו.

 

בעוד שהמוקד העיקרי הוא במניעת מקרי מוות ופאניקה המונית, בלתי נמנע מלנתח גם את ההשפעה על הצמיחה הכלכלית ועל השווקים הפיננסים. 

אין עדיין מספיק נתונים להעריך עד כמה בסופו של דבר התפשטות הנגיף יכולה להיות  מסוכנת לכלכלת העולם. יש את האופטימיסטים שמקווים שלקראת האביב הווירוס יעלם והמשק יחזור לתפקוד מלא ויש הצופים פנה רעות ומנבאים פשיטת רגל של עסקים רבים ומחסור חמור במוצרי צריכה וחומרי גלם.

 

אם רוצים לנתח את השפעת הקורונה על כלכלת סין בפרט וכלכלת העולם בכלל אין מנוס מלהתייחס למגפת הסארס שתפסה את הכותרות בשנת 2003. מגפה זו גרמה ל-800 מקרי מוות והביאה לשיבושים קשים בסין בין מרץ למאי אותה שנה.

הנתונים הכלכליים לשנת 2003 מראים ירידה זמנית בצמיחת התוצר הסיני בעיצומה של מגיפת הסארס ל -9.1 אחוזים ברבעון השני של 2003 לעומת 11.1 אחוזים ברבעון הקודם, ואחריה שיעורים של 10 אחוזים בשני הרבעונים האחרונים של אותה שנה.

הצמיחה העולמית לעומת זאת איבדה באותה שנה בערך אחוז אחת, אולם בסוף השנה הייתה גבוהה בכשלוש אחוזים לעומת התקופה בה המגפה הייתה בעיצומה. ההשפעות העיקריות על הצמיחה נבעו בעיקר מהקיטון בהיקף המכירות הקמעונאיות ובנסיעות לחו"ל וזאת מאחר ואנשים חששו להידבק.

 

שאלת המפתח היא מה השתנה במבנה הכלכלה האסייתית והעולמית, שעשוי להצביע על תוצאה שונה הפעם, טובה או גרועה יותר,  כתוצאה מנגיף הקורונה.
בכדי לנתח זאת יש לקחת בחשבון שלושה שינויים מהותיים:

 

1. הגודל העצום של כלכלת סין- בשנת 2003 כלכלת סין היווה 6 אחוזים מהתמ"ג העולמי ואילו כיום הוא יותר מ  15 אחוזים . מה שזה אומר, שכשסין מתעטשת כל העולם בסיכון גבוה להצטנן :)

 

2. התפתחות המדיה החברתית – הרשתות החברתיות מאפשרות היום לחדשות רעות לנוע מהר יותר מאשר לפני 17 שנה. יש סיכון גדול יותר לכך שמידע שגוי יגרום לבהלה ואי ודאות שמביאה אנשים לקיצוץ בתוכניות שלהם בהיבט של הוצאות שוטפות ונסיעות לחו"ל.

פרסום חדשות שקריות במדיה חברתית פירושה יצירת פחד שמחלחל במהירות רבה יותר ברחבי העולם אין ספק , כי הפחד ממחלות הוא בעל ההשלכות הכלכליות הגדולות ביותר בעולם.

 

3. מוכנות גבוהה יותר של הרשויות - בניגוד למגפת הסארס, הרשויות הפעם ערוכות ובמוכנות הרבה יותר גבוהה מלפני 17 שנים מבחינת נקיטת פעולות נחרצות לעצור את התפשטות הנגיף ולמצוא חיסון.

 

כאשר החלה התפרצות המגפה ומספר ההרוגים בסין עמד על 20, המשטר במהירות ובנחישות החל בסגר על  10 ערים, עצר את שירותי התחבורה המקומיים וביטל טיסות בכדי למנוע תנועה המונית של אנשים לקראת פסטיבל השנה החדשה.  לעומת זאת, בשנת 2003 לקח לשלטונות כארבעה חודשים לדווח רשמית על התפרצות הסארס.

 

לסיכום , איש אינו יודע אם נגיף הקורונה יהיה גרוע יותר מהסארס. קיימת סכנה ברורה להיכנס לשאננות, אך התפשטות פאניקה יכולה להזיק באותה מידה .עתה התקווה הגדולה של כולנו, שהכלכלה העולמית תחטוף מכה זמנית וכואבת אך תתאושש בקרוב כמו שהתאוששה מהסארס.