ראיון עם הבמאי ואיש התוכן מיכאל יוסף - קורס ניהול והפקת אירועים

מיקי יוסף , עד היום ידענו עליך ועל העשייה שלך- רק אם התעמקנו בכתוביות סיום.. למה הראיון הזה?

האמת היא שאני לא נהנה מהסיטואציה, אני מרגיש נבוך לספר על עצמי אז את הפרטים וההרמות נשאיר לויקיפדיה ונתקדם. אנחנו כאן כדי לדבר על "פרודקשן", שהוא הפרויקט החשוב ביותר שלי כרגע ואני חושב שאם נצליח, המכללה העסקית ובית תוכן, להגשים אפילו 50 אחוז מהחלום שלי- נייצר סטנדרטיזציה חדשה לתחום ההפקות בישראל. 

זה נשמע שאתה אולי לא עף על עצמך אבל על "פרודקשן" בהחלט...

חד משמעית- כן.  אני גאה שהצלחנו לגייס את המרצים והמרצות הטובים בישראל. אנשים שאתה בדרך כלל חולם להיפגש איתם אם אתה מתעניין בתחום ולכולם אמרתי רק דבר אחד – בוא ניצור סטנדרט גבוה. רציתי לגרום לכך שמפיקים ומפיקות צעירים יגיעו לתחום כשהם באמת בעלי ובעלות מקצוע- ככה ניקח את כולנו לאזורי הגשמת חלומות במקצועיות שעד עכשיו רק חלמנו עליהם. 


והמרצים זרמו איתך ברעיון החדשני?

זרמו?! הם עפות ועפים איתי על זה! רק תציצו ברשימת המרצות והמרצים שמשתתפים בקורס, זה באמת כבוד עצום- יש שם אלפי שעות וותק, מקצוענות וידע, פרוש כולו לטובת התלמידים והתלמידות של "פרודקשן". 

"מפיק\ה"- למה בעצם צריך את המקצוע הזה בכלל? הרי נורא קל בעידן של היום פשוט לסגור מקום, תוכן ויאללה....

זה חצי נכון... הרי בסופו של דבר אפשר גם להגיד שנורא קל לבנות בית. הרי מה הסיפור? קונים קצת בלוקים, מביאים כמה פועלים ויאללה. אבל ברור לכולם שזה לא בדיוק ככה. מקצוע ההפקה הוא מורכב וחשוב מאין כמוהו. תדמיין יחד איתי את הארוויזיון בישראל, או המכביה או אפילו את החתונה של הבת דודה, אפשר שסתם נתכנן משהו? ממש לא. בכל אירוע ופרויקט יש תהליך הכנה מוקפד וארוך טווח – לפעמים אפילו חודשים רבים לפני- מתוך מטרה שהם יצאו הכי טוב שאפשר. ואת זה אנחנו מלמדים. איך מגיעים לזה באופן מיטבי, איך גורמים לזה לקרות- איך להיות מפיק\ה שחתומים על הפרויקט הכי טוב שיש. 

אנחנו אומנם מדברים על העתיד של המקצוע, אבל קפיצה קטנטנה לעבר- איך אתה הגעת למקצוע הזה?
האמת שכמו דברים רבים בזכות מקרה וחוצפה... ונשארתי בזכות עבודה קשה, ואולי גם אופי וכשרון. למדתי משחק בבית צבי וכבר אז אמר לי מנהל בית הספר גרי בילו: "ששחקן לא ייצא ממני, במאי- כן"  בזמנו זה העליב אותי מאוד, היום אני יודע שהוא צדק. מאז אותה "הכרזה" לא הפסקתי לביים: גם תיאטרון, גם טלוויזיה וגם אירועים עסקיים וממלכתיים- ואני נהנה מכל רגע. בכל הקשור להפקות, כנראה שמאז ומעולם הפקתי- אבל בשני העשורים האחרונים אני מפיק הרבה מאוד פרויקטים, בעיקר  כאלו שמעניין אותי להפיק, יחד איתי יש את הצוות המעולה של "בית תוכן", שבשורה התחתונה בורא עולמות יחד איתי בכל פעם מחדש.

ופתאום ללמד? בא לך לגדל מתחרים?
בתור מישהו שנמצא בתחום כל כך הרבה שנים וחתום על כמה מהשינויים המשמעותיים בשוק שלנו- בא לי שהתחום הזה יהפוך להיות יותר ויותר מאתגר, מקצועי, מלא השראה, זה הדבר הבא בקידום הענף- ואני רוצה להיות זה שעוזר להפוך את הענף שלנו למוביל בכל הקשור למקצוענות. אני רואה סטודנטים שלנו ב"פרודקשן" פורחים בשוק והופכים להיות נשות ואנשי הפקה מהמעלה הראשונה. זה מרחיב לי את הלב. אני אוהב ללמד, לשמחתי הרבה אני עדיין רלוונטי גם בעיני הסטודנטים שמגיעים לכיתה בעיניים פקוחות ורצון עז. 

מה הכי חשוב לך שיקרה לבוגרים ולבוגרות של הקורסים שאתם מפתחים ומציעים?
שלושה דברים: הראשון והכי חשוב מבחינתי, שהבוגרים שלנו יהיו 'מענטשים'- כלומר בני אדם. כאלה שיש להם מילה ושהם עומדים מאחוריה. שלחיצת היד שלהם אומרת הכל. שיהיו אנשים של אנשים. הדבר השני, שיבינו את חשיבות המקצוע ואת המשמעות שלו, שיצאו בידיעה ברורה שמקצוענות זהאת לא מילה גסה- מקצוענות היא לא רק בקטע של יצירתיות ודמיון, אלא היא ממש מצילה חיים. מפיק מקצועי מרים את הרף של כל מה שסביבו וככה נדאג שלא יפלו אנשים מעמודי תאורה וגשרים לא יקרסו- זה פשוט. והשלישי הוא "הרומנטי", יש לי רצון אדיר שיתעורר בהם ייצר הסקרנות. סקרנות ודמיון פרוע כמו שהיו ילדים והראש, הלב והרוח הגיעו הכי רחוק והכי גבוה- זה היצר החשוב ביותר והמוזנח ביותר בקרב בנות ובני האנוש, זה מה שהביא אותנו לכוכבים.. אנשים סקרנים ימציאו, יפתחו, ייצרו, יחקרו ויהפכו למפיקים ומפיקות יוצאי דופן בעלי חזון שטרם נראו אצלנו- וזה כבר שווה הכל!