מה מחכה לנו ב-2020 עם כניסת מונחי המכר הבינלאומיים החדשים– Incoterms® 2020 מאת: לבנת קיזנר

בתאריך 1 לינואר 2020 תיכנס לתוקף מהדורה חדשה של מונחי המכר הבינלאומיים, Incoterms 2020 , שתפורסם ע"י לשכת המסחר הבינלאומית (ICC) .
מהדורת המונחים החדשה תתפרסם במהלך הרבעון האחרון של 2019 לרגל ציון 100 שנים לפעילותה של לשכת המסחר הבינלאומית.

 

אין עדיין מידע מדויק ומוחלט באשר למונחים אותם שוקלת לשכת המסחר הבינלאומית להוסיף או לגרוע במהדורת המונחים החדשה, אולם, על פי מקורות מידע שונים, עולה כי מהדורת 2020 תכלול שינויים משמעותיים אשר, ללא ספק, ישפיעו על כלל קהיליית הסחר העולמית.

בין השינויים הצפויים:

  • ביטול מוחלט של המונחים Exw   ו-  FAS .
  • המונח DDP יפוצל, ככל הנראה, לשני מונחים  שונים:
    DTP (Delivered at Terminal Paid)   ו-: DPP (Delivered at Place Paid)

 

באילו מונחים מדובר ומה הסיבה לביטולם?

 

FAS

השימוש במונח FAS Free Alongside Ship -  , התמעט, וזאת מכיוון שקיים לו מחליף מודרני – FCA (Free Carrier Alongside). לכן, ביטול המונח FAS אינו אמור להוות בעיה לגורמים המשתמשים בו.

 

EXW

לעומתו, השימוש במונח Ex Works-EXW שכיח מאוד כיום. המונח עשוי להיעלם ממשפחת מונחי המכר בעיקר בשל אי התאמתו לסחר הבינלאומי המודרני. להלן דוגמאות למקרים בהם קיימת בעיה עם השימוש במונח כיום: 

  • טעינת הרכב במפעל / מחסן המוכר

בהתאם לכללי המונח EXW , על הקונה חלה החובה לטעון את כלי הרכב הבא לאסוף את המטען במחסן המוכר ולשאת בנטל הסיכון הכרוך בטעינת הפריטים. בפועל, הספק מבצע פעולות אלו. הדבר גורר לעיתים לא רק לעימותים חריפים בין המוכר לקונה אלא גם בעיות משפטיות בעיקר בהקשר לחוקים הקשורים לחוקי בטיחות הקשורים להמכלת מכולות. בנוסף, במדינות רבות צוות המשאית אינו רשאי לטעון בחצר המפעל, שטח שבו רק עובדי המפעל רשאים לפעול.

  • גביית כסף בעסקאות הכפופות לאשראי דוקומנטרי

במכירה תחת EXW, כאשר העסקה כפופה לאשראי דורומנטרי, יצואנים חייבים לשלוט במסמכי ההובלה כדי להציגם לבנק חצורך קבלת כסף. במכירה בתנאי EXW ליצואן אין שליטה על מסמכי ההובלה וכיצד הם מונפקים. אם וכאשר קיימת טעות בשטר המעטן, כי אז ימצא המוכר קושי לבקש תיקון מחברת השילוח אותה קבע הקונה. למשלח של הקונה אין כל מחוייבות למוכר. 

  • התרת מכס יצוא ועמידה בחוקיות יצוא

במונח EXW על הקונה לשאת בנטל התרת מכס יצוא. דרישה זו הינה הבעייתית ביותר. קונים בישראל, לדוגמה, אינם מודעים כלל לדרישות רשות היצוא הפדראלית U.S. Export Administration Regulations (EAR) . העדר הבנה מעלה את האפשרות להגשת נתוני ייצוא שגויים או בלתי מספיקים, ולעיתים קרובות עולה השאלה מדוע על הקונה לקבל דרישה זו. בנוסף החוק האמריקאי רואה ביצואן את האחראי לעמידה בדרישות חוקיות היצוא ללא קשר לשאלה מי מגיש את המטען ליצוא. כל כשל בהשגת רישיון ייצוא תקין, למשל, יכול להוביל להטלת קנסות או אובדן הרשאות הייצוא עבור היצואן.

בשנים האחרונות קיימת מגמה עולמית בתקנות המכס האוסרות על מוכרים בעסקאות מסוג EXW מלהיות היצואנים. באירופה, לפי ה- Union Customs Code- UCC היצואן נדרש להיות ממוקם באיחוד האירופי, ורק ליצואן יש את הכוח להחליט אם ומתי הטובין יוגשו ליצוא מהאיחוד.

 

 DDP

המונח השכיח הנוסף Delivered Duty Paid (DDP) , עשוי גם הוא להיעלם נוכח אי התאמתו למערך הסחר הבינלאומי.

בשימוש במונח זה מילא המוכר את התחייבויותיו, כאשר נמסר הטובין, נשוא עסקת המכר, לקונה בנקודת מסירה מוסכמת בין הצדדים לעסקה, במדינת היעד, כולל תשלום בגין מכס ו / או מסים, אך ללא תשלום עבור הפריקה מכלי ההובלה בביתו של הקונה. על המוכר חלה החובה להתיר, על חשבונו, את הטובין המיובאים מרשות המכס. השימוש במונח זה הוא בכל אמצעי ההובלה.

על פי הכללים, חלה על המוכר החובה לא רק לשלם את מסי היבוא אלא גם לעמוד בדרישות חוקיות היבוא של הטובין המיובאים. למעשה, על היצואן הזר להיות היבואן במדינת היעד - Importer of Record (IOR). במדינות רבות אפשרות כזו אינה קיימת כלל. באיחוד האירופאי הדרישה היא שהיבואן יהיה לא רק רשום במדינות האיחוד EORI, אלא גם בעל נוכחות פיזית בשטח האיחוד.

הקשיים העיקריים בהטמעת המונח היא תשלום המסים במדינת היעד ועמידה בדרישות חוקיות היבוא במדינת היעד.

לסיכום, ניכר כי ICC  הטמיעה מספר שינויים משמעותיים בכדי  להתאים את המונחים למסחר המודרני אין ספק שייקח זמן עד שהמהדורה החדשה תהיה בשימוש שוטף, אבל חשוב לכל מי שמתעסק ביבוא או יצוא להיערך בעוד מועד.

 

המכללה העסקית מתכננת לצאת עם השתלמויות בנושא בחודשים הקרובים.