שוק החלב ייפתח ליבוא? / עו"ד גיל נדל, עו"ד עומר וגנר

שוק החלב ייפתח ליבוא? / עו
באחרונה עלה לכותרות הרעיון לפתוח את שוק החלב בישראל ליבוא, כדי להגביר את התחרות החופשית ולהיטיב עם הצרכנים. ואולם, רבים אינם יודעים כלל עד כמה השוק סגור כיום, וכמה מכשולים צריך לעבור עד שייפתח לתחרות.
כיום מוטל על יבוא גבינות טריות מהעולם מכס בשיעור של 21.13 שקל לכל ק"ג, על חמאה מוטל מכס של 160% מערכה, ועל חלב ושמנת מוטל מכס בשיעור של 153% מערכם. גם מבלי להיכנס למחירי המוצרים המיובאים, ברור לכל בר-דעת כי מדובר במכסי מגן שכמעט שאינם מאפשרים יבוא של מוצרים מחו"ל. גם על יבוא בשר, משקאות, פירות וירקות, מוטלים מכסים גבוהים, אך המכסים המוטלים על מוצרי חלב גבוהים פי כמה.
משרד התמ"ת, הגורם המוסמך בעניין זה, מפרסם אחת לשנה הזמנה ליבואני מזון להגיש מועמדות לקבל הקלת מכס על פי סוג מוצר ועל פי מדינת היצוא, ויבואני המזון מתמודדים על מכסות אלה בשיטת "כל הקודם זוכה". לדוגמה, ביחס ליבוא מארה"ב, השנה פירסם התמ"ת כי יאפשר בשנה הקרובה יבוא של 1,233 טונות אבקת חלב, 736 טונות מי גבינה ו-365 טונות של חמאה וממרחי חלב, בפטור ממכס. לחלב וגבינות לא ניתנה כל הקלת מכס ביבוא מארה"ב. ביחס ליבוא מן האיחוד האירופי, ניתנה האפשרות לייבא כ-5,000 טונות חלב, תוך קבלת פטור ממכס או הקלת מכס, ו-580 טונות של חמאה וממרחי חלב בפטור ממכס - כך שהמפתחות לעידוד התחרות בשוק מוצרי החלב נמצאים בידי משרד התמ"ת. ירצה, יעניק מכסות יבוא פטורות ממכס בכמויות גדולות, ומכל המדינות; לא ירצה, לא יעניק.
 
חיזוק לעוצמת שר התמ"ת בעניין זה טמון בחוק שנחקק באחרונה - חוק תכנון משק החלב התשע"א 2011, שעיקרון היסוד שלו הוא ששיווק מוצרי חלב יהיה מייצור מקומי בלבד, או מיבוא שהותר כדין. עוד קובע החוק כי שר התמ"ת רשאי, בהתייעצות עם שר החקלאות, להתיר יבוא מוצרי חלב בכפוף להוראות כל אמנה בינלאומית שישראל חברה בה.  
 
עוד נכתב בחוק זה כי אחת ממטרותיו המרכזיות היא להבטיח אספקה סדירה של חלב ומוצריו, תוך הבטחת מחירים נאותים, ליצרנים, למחלבות ולציבור, ותנאים הולמים לפעילות היצרנים והמחלבות. כלומר, פתיחת שוק החלב לתחרות מהיבוא עשויה בעצם לממש את אחת ממטרות החוק המרכזיות - להבטיח מחירים נאותים במכירה לציבור. עם זאת, אף אחד לא מתייחס לכך שקיים מכשול אפשרי רציני ליבוא מוצרי חלב לישראל. מכשול זה יכול לנבוע מכך שבדרך כלל מדינת ישראל נושאת ונותנת עם מדינות אחרות על מתן הקלות מכס, ולא עושה זאת בצורה חד-צדדית. כלומר, מתן הקלה ביבוא (במקרה זה של מוצרי חלב) חייב להיות תמורת מתן הקלות ליצוא הישראלי בכניסה למדינות אחרות, או במלים אחרות: "תן לי ואתן לך". במקרה הזה, עם מוצרי החלב, יתקיים "אתן לך", אך לא יהיה "תן לי" ממדינה אחרת.
לכן, לפי ניסיון העבר, מאחר שמדובר רק בלחץ ציבורי להורדת מכסים על מוצרי חלב, מבלי שישראל תקבל תמורה לכך, אנחנו מניחים כי המדינה לא תמהר לאבד קלף חשוב במשא ומתן עתידי עם מדינות אחרות, ולא תעניק הקלות משמעותיות ליבוא מוצרי חלב ללא תמורה. לפיכך, לדעתנו, למרות ההצהרות הרבות בתקשורת, מדובר בבלון שבסופו של דבר יתפוצץ.
__________________________
* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
 
* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב.

מאמרים נוספים בתחום:

פורום סחר חוץ ושיווק בינ"ל
המכללה העסקית באיגוד לשכות המסחר מציעה פלטפורמה אינטרנטית בנושא סחר חוץ, יבוא / יצוא ושיווק בינלאומי שבו תוכלו לשאול שאלות ולקבל עצות ממיטב המומחים.
קרא עוד
קורס סוכני מכס
סוכן מכס הינו המקצוע הבכיר ביותר בעולם הסחר הבינלאומי ותפקידו לייצג את היבואן ו/או היצואן מול המכס, משרדי ממשלה ורשויות מוסמכות נוספות. סוכן המכס רשאי לייצג את לקוחותיו רק בתנאי שהוסמך על ידי אגף המכס וקיבל רישיון מטעמו.
קרא עוד
קורס משלחים בינלאומיים
ההתפתחות העצומה בסחר הבינלאומי בעשור האחרון הגדילה את הביקושים למקצועות המחויבים ברישיון מטעם אגף המכס והם הפכו לנדרשים יותר ויותר במיוחד עם עליית מערכת שער עולמי של רשות המסים בינואר 2018. זהו תחום מגוון , אשר פותח הזדמנויות לתעסוקה בחברות עמילות מכס , יבוא ויצוא .
התפקיד של המשלח הבינלאומי הינו לשנע מוצרים ממדינה למדינה ולצורך העיסוק בתחום הוא מחויב ברשיון מטעם אגף המכס . המשלח הבינלאומי אינו המוביל אלא מומחה המשמש כמתווך בין בעל המטען למוביל הבינלאומי.
קרא עוד
קורס פקידי רישוי
ההתפתחות העצומה בסחר הבינלאומי בעשור האחרון הגדילה את הביקושים למקצועות המחויבים ברישיון מטעם אגף המכס והם הפכו לנדרשים יותר ויותר במיוחד עם עליית מערכת שער עולמי של רשות המסים בינואר 2018. זהו תחום מגוון , אשר פותח הזדמנויות לתעסוקה בחברות עמילות מכס , יבוא ויצוא.
קרא עוד