האם תניית שיפוט בשטר מטען ימי מחייבת את היבואן? / עו"ד גיל נדל, עו"ד עומר וגנר

לאחרונה, החליט בית משפט השלום בירושלים כי תניית שיפוט בשטר מטען ימי מחייבת את היבואן, דחה את טענות היבואן והורה על העברת התביעה לבית המשפט שננקב בשטר המטען.
סיפור המקרה:
 
חברת אבו-זינה ייבאה מארה"ב לישראל מכולה בהובלה ימית באמצעות חברת הספנות צים, והמטען ניזוק.
 
החברה הגישה תביעה נגד צים לבית משפט השלום בירושלים.
 
צים הגישה בקשה לסילוק התביעה על הסף וטענה כי התביעה התיישנה, ולחילופין ביקשה להעביר את הדיון לבית המשפט בחיפה, בטענה כי כי בשטר המטען הופיעה תניית שיפוט ייחודית לפיה כל המחלוקות צריכות להתברר בבית המשפט בחיפה.
 
היבואן התגונן בטענה כי הוא אינו צד לשטר המטען ואינו חתום עליו, ולכן טען כי אינו מחוייב לתניית השיפוט. עוד טען, כי לא היה מודע לתניית השיפוט וכי מדובר בתנאי מקפח בחוזה אחיד.
 
בתגובה לכך טענה צים כי הבנק שהיה הנשגר בשטר המטען הסב את שטר המטען ליבואן, וכי היבואן הטביע את החותמת שלו על גבי שטר המטען, וגם סוכן המכס של היבואן חתם על גבי שטר המטען. צים טענה כי בהתאם לסעיף 8(א) לפקודת הובלת טובין בים, יש לראות את מי ששטר המטען הוסב אליו, כצד לשטר המטען.
 
החלטת בית המשפט:
 
בית המשפט קיבל את טענת צים כי שטר המטען הוסב כדין לטובת היבואן על ידי הבנק, ולכן, קבע, יש לראות ביבואן כצד לשטר המטען ולכן תניית השיפוט חלה עליו ומחייבת אותו.
 
בית המשפט דחה את טענות היבואן כי לא ידע על התנייה וכי מדובר בתנאי מקפח בחוזה אחיד, וקבע כי מלבד להעלות טענות אלה באופן כללי, היבואן לא הוכיח אותן.
 
לאור כל האמור, קבע בית המשפט כי יש לכבד את תניית השיפוט ויש להעביר את הדיון לבית משפט השלום בחיפה, אך נמנע בשלב זה מלחייב בהוצאות.
 
בית המשפט לא הכריע בשאלת סילוק התביעה על הסף מחמת התיישנות, וקבע כי על בית המשפט שלו הסמכות המקומית לדון בתביעה- להכריע בטענה זו.
 
[ת"א (שלום ירושלים) 21096-10-10 חב' אבו זינה לדברי מזון בע"מ נ' צים שירותי ספנות משולבים בע"מ, השופטת שירלי רנר, החלטה מיום 2.10.11. ליבואן- עו"ד סעיד ע'אליה. לצים- עו"ד גבריאל דיסני ממשרד ש. פרידמן ושות'].
 
__________________________
* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
 
* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב.

מאמרים נוספים בתחום:

פורום סחר חוץ ושיווק בינ"ל
המכללה העסקית באיגוד לשכות המסחר מציעה פלטפורמה אינטרנטית בנושא סחר חוץ, יבוא / יצוא ושיווק בינלאומי שבו תוכלו לשאול שאלות ולקבל עצות ממיטב המומחים.
קרא עוד
קורס סוכני מכס
סוכן מכס הינו המקצוע הבכיר ביותר בעולם הסחר הבינלאומי ותפקידו לייצג את היבואן ו/או היצואן מול המכס, משרדי ממשלה ורשויות מוסמכות נוספות. סוכן המכס רשאי לייצג את לקוחותיו רק בתנאי שהוסמך על ידי אגף המכס וקיבל רישיון מטעמו.
קרא עוד
קורס משלחים בינלאומיים
ההתפתחות העצומה בסחר הבינלאומי בעשור האחרון הגדילה את הביקושים למקצועות המחויבים ברישיון מטעם אגף המכס והם הפכו לנדרשים יותר ויותר במיוחד עם עליית מערכת שער עולמי של רשות המסים בינואר 2018. זהו תחום מגוון , אשר פותח הזדמנויות לתעסוקה בחברות עמילות מכס , יבוא ויצוא .
התפקיד של המשלח הבינלאומי הינו לשנע מוצרים ממדינה למדינה ולצורך העיסוק בתחום הוא מחויב ברשיון מטעם אגף המכס . המשלח הבינלאומי אינו המוביל אלא מומחה המשמש כמתווך בין בעל המטען למוביל הבינלאומי.
קרא עוד
קורס פקידי רישוי
ההתפתחות העצומה בסחר הבינלאומי בעשור האחרון הגדילה את הביקושים למקצועות המחויבים ברישיון מטעם אגף המכס והם הפכו לנדרשים יותר ויותר במיוחד עם עליית מערכת שער עולמי של רשות המסים בינואר 2018. זהו תחום מגוון , אשר פותח הזדמנויות לתעסוקה בחברות עמילות מכס , יבוא ויצוא.
קרא עוד