מי אשם בכשלון מיזם משותף ליבוא מוצרי תינוקות? / עו"ד גיל נדל, גלעד פז

לאחרונה, אישר בית המשפט המחוזי בחיפה פסק-דין שניתן בשלום, בנושא מיזם משותף של שתי חברות ליבוא מוצרי תינוקות מסין.
במסגרת המיזם, חברה אחת הייתה מופקדת על יבוא המוצרים והשגת האישורים המתאימים, והחברה השנייה הופקדה על מכירת המוצרים לציבור הרחב.

בשלב מסוים, כשל המיזם בשל גילוי פגם במוצרים, והחברות הגיעו לפתחו של בית המשפט.
עובדות המקרה:
 
חברת בייבי'ס התחייבה בחוזה לייצר ולייבא עבור חברת "דוורון" מוצרי תינוקות מסין, כמו כיסאות בטיחות ומיטות.
 
בחוזה נקבע, כי רכישת המוצרים מבייבי'ס ע"י דוורון מותנית בקבלת אישור למוצרים ממכון התקנים הישראלי, כאשר בייבי'ס הופקדה על השגת האישורים. מאחר שלחברת בייבי'ס לא היו מקורות כספיים, סוכם כי חברת דוורון תשלם מקדמה מראש בעבור הייבוא.
 
העסקה הראשונה שנכרתה בין שתי החברות הייתה לייבוא 1400 מיטות. לאחר תשלום המקדמה, המנכ"ל והבעלים של "בייבי'ס", כי הוא אינו מוכן לספק ל"דוורון" את המיטות במחיר שנקבע, או להחזיר לה את המקדמה, וניהל מו"מ עם חברות אחרות בנושא. המיטות נתפסו ע"י כונס נכסים, לבקשתה של חברת "דוורון", אולם בהתמחרות שנערכה ע"י כונס הנכסים הן נמכרו לחברות "גולדי הון" ו"ד"ר בייבי" ולא לחברת "דוורון".
 
במקביל, ייבאה בייבי'ס בעבור דוורון כיסאות בטיחות מסוג סל-קל. לגבי כיסאות אלה, התחייבה בייבי'ס לקבל אישור בעבורם ממכון התקנים, ואף התחייבה לשאת באחריות במידה ולא יתקבל אישור שכזה.
 
בפועל, חברת "בייבי'ס" ייבאה כיסאות אשר נמצאו בהם ליקויי בטיחות באבזמי/חגורות הבטיחות, לאחר שהכיסאות כבר נמכרו.
כאשר התגלו הליקויים למכון התקנים, המכון הורה לבצע RECALL לכיסאות, לאסוף את המוצרים מן הציבור ולהחליף את האבזמים הפגומים באבזמים תקניים.
הוראת ה-RECALL של מכון התקנים גרמה לחברת דוורון, לטענתה, נזק רב. 
 
בשל אירועים אלה, הוגשה התביעה.
 
פסק-הדין בשלום:
 
בית משפט השלום קיבל את התביעה כנגד חברת "בייבי'ס" ומנהלה ברובה.
 
בית משפט השלום קבע כי העובדה ש"בייבי"ס" ניהלה מו"מ עם צדדים שלישיים, למכירת המיטות שיועדו ל"דוורון", לוקה בחוסר תום לב, החייבת בתשלום פיצויים. בנוסף, הוטלה אחריות על בייבי'ס ומנהלה בשל הכישלון להשיג אישור מכון התקנים למכירת הכיסאות בישראל ממכון התקנים.
 
לחברות "גולדי הון" ו"ד"ר בייבי" שרכשו את המיטות, יוחסה אחריות בגין גרם הפרת החוזה בין "בייבי'ס" ל"דוורון", זאת משום שעל פי בית המשפט, הן ידעו על החוזה בין הצדדים, ועדיין ניהלו מו"מ מול בייבי'ס ומנהלה  לרכישת המיטות.
 
פסק-הדין במחוזי בערעור, שניתן בימים אלה:
 
מרבית הצדדים ערערו לבית המשפט המחוזי, אולם, בית המשפט המחוזי דחה את הערעור וקבע כי מסקנות בית משפט השלום הן נכונות.
כך, קבע בית המשפט כי מן הראיות עולה שאכן בייבי'ס ומנהלה ניהלו מו"מ שלא בתום לב עם כמה צדדים בעניין המיטות, למרות שהתחייבו למכור אותן ל"דוורון".
גם ערעורן של החברות גולדי הון וד"ר בייבי נדחה, ובית המשפט קבע כי הן התקשרו עם "בייבי'ס" ביודען על החוזה עם "דוורון".
 
(ע"א (מחוזי חיפה) 2801-06-11 בייבי'ס הרמוני בע"מ ואח' נ' דוורון יבוא ויצוא בע"מ, פסק-דין מיום 5.1.12, הרכב השופטים שטמר, בר-זיו וזרנקין. ב"כ הצדדים- לחברת בייבי'ס- עו"ד אבי אליוב; לחברת דוורון- עו"ד יואב ביין).
 
__________________________
* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
 
* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב.

מאמרים נוספים בתחום:

פורום סחר חוץ ושיווק בינ"ל
המכללה העסקית באיגוד לשכות המסחר מציעה פלטפורמה אינטרנטית בנושא סחר חוץ, יבוא / יצוא ושיווק בינלאומי שבו תוכלו לשאול שאלות ולקבל עצות ממיטב המומחים.
קרא עוד
קורס סוכני מכס
סוכן מכס הינו המקצוע הבכיר ביותר בעולם הסחר הבינלאומי ותפקידו לייצג את היבואן ו/או היצואן מול המכס, משרדי ממשלה ורשויות מוסמכות נוספות. סוכן המכס רשאי לייצג את לקוחותיו רק בתנאי שהוסמך על ידי אגף המכס וקיבל רישיון מטעמו.
קרא עוד
קורס משלחים בינלאומיים
ההתפתחות העצומה בסחר הבינלאומי בעשור האחרון הגדילה את הביקושים למקצועות המחויבים ברישיון מטעם אגף המכס והם הפכו לנדרשים יותר ויותר במיוחד עם עליית מערכת שער עולמי של רשות המסים בינואר 2018. זהו תחום מגוון , אשר פותח הזדמנויות לתעסוקה בחברות עמילות מכס , יבוא ויצוא .
התפקיד של המשלח הבינלאומי הינו לשנע מוצרים ממדינה למדינה ולצורך העיסוק בתחום הוא מחויב ברשיון מטעם אגף המכס . המשלח הבינלאומי אינו המוביל אלא מומחה המשמש כמתווך בין בעל המטען למוביל הבינלאומי.
קרא עוד
קורס פקידי רישוי
ההתפתחות העצומה בסחר הבינלאומי בעשור האחרון הגדילה את הביקושים למקצועות המחויבים ברישיון מטעם אגף המכס והם הפכו לנדרשים יותר ויותר במיוחד עם עליית מערכת שער עולמי של רשות המסים בינואר 2018. זהו תחום מגוון , אשר פותח הזדמנויות לתעסוקה בחברות עמילות מכס , יבוא ויצוא.
קרא עוד