נמאס לכם להישאר מאחור? למדו כיצד למקסם את הרווחים ממסחר בינלאומי

רשמית, המסחר הוא אינו "המקצוע העתיק בעולם", אבל יש שיגידו שהוא ראוי להגדרה זו יותר מכל מקצוע אחר. ממצאים ארכאולוגיים מראים כי סחר חליפין התרחש כבר בתקופת האבן, ונתיבי מסחר בינלאומיים הופיעו לראשונה באלף השלישי לפנה"ס. במאה ה-5 לספירה, המסחר כבר היה עמוד השדרה הכלכלי של האימפריה הרומית, אך ההיסטוריה לא עצרה שם וזימנה עוד תהפוכות וגלגולים רבים למסחר בכלל ולמסחר הבינלאומי בפרט.
המקצוע העתיק בעולם
 
בימינו, הגלובליזציה הפכה את המסחר הבינלאומי לתחום נפוץ ומבוקש, המצריך מקצועיות ומומחיות. בעולם המאופיין בתחרותיות המציבה מדי יום אתגרים חדשים, קיים צורך מתמיד לאתר מקורות יבוא חדשים ואטרקטיביים יותר, לזהות שווקי יבוא/יצוא פוטנציאליים, להבין את חוקיות סחר החוץ, ללמוד על אמצעי ההובלה החדישים וכו'. ביצוע עסקת מסחר בינלאומי מחייב הכרה עמוקה של נושאים תפעוליים רבים, שאינם באים לידי ביטוי בעסקאות סחר מקומיות. בין נושאים אלה ניתן למנות את ההובלה הבינלאומית, שיטות התשלום הנהוגות, המערכות הממלכתיות במדינות היצוא והיבוא, תהליכי מכס, ביטוח ימי ועוד.

מקובל לחשוב כי מסחר בינלאומי נוגע בעיקר לפעילות חברות ותאגידי ענק, אך גם עבור בתי עסק קטנים קיים פוטנציאל מסחרי גדול מעבר לים. תהליכי הגלובליזציה, איחוד השווקים הזרים, ההתפתחויות בעולם התעופה ושאר ההתפתחויות הטכנולוגיות שינו את תחום המסחר הבינלאומי ללא היכר. בתקופתנו, בה כל אחד יכול להזמין כל דבר מכל מקום ובכל זמן, הגבולות שהיוו בעבר מגבלה טכנית, טושטשו. על כן השליטה ברזי היבוא, היצוא והסחר הבינלאומי מהווה יתרון עסקי מובהק, המיתרגם בצורה ישירה לרווח כלכלי.

העוסקים בתחום היבוא והיצוא נדרשים להחזיק בידע רב-תחומי מקיף ועמוק. לדוגמא, הם נדרשים להיות בקיאים בדיני חוזים בינלאומיים, בעמלות ומיסי מכס, תהליכי שילוח, הסכמי עדיפות בין מדינות, תקנות מיסוי ועוד. עליהם להיות בעלי יכולות ניהול לוגיסטיות וידע רב בתהליכי הסחר הבינלאומי, בהיבטים התפעוליים, הכלכליים, החוקיים והפוליטיים. ברבים מן הנושאים הללו חלים שינויים באופן תדיר ולכן על מנהלי היבוא והיצוא להיות תמיד עם האצבע על הדופק. על מנת ליישר קו עם שאר הסוחרים בעולם ולא להישאר מאחור, נדרשת השכלה רחבה ומעמיקה, שאותה ניתן לרכוש במסגרת קורס יבוא יצוא ומסחר בינלאומי. אחד מן הקורסים המומלצים בתחום הוא זה שמציעה המכללה העסקית של לשכת המסחר ת"א .
 
כל אחד יכול להזמין כל דבר מכל מקום בעולם ובכל זמן

למי מיועד הקורס?
  1. לאנשי רכש הפועלים מול שווקים בינלאומיים.
  2. לבעלי עסקים פרטיים.למחפשי עבודה המעוניינים לרכוש כלים וידע על מנת להשתלב בעבודה בתחום.
  3. ליזמים המעוניינים לפתוח עסק עצמאי.

מטרת הקורס
בראש ובראשונה, הקורס נועד להקנות כלים לבדיקת עלויות היבוא והיצוא והצגת דרכים לחיסכון בעלויות אלו. בנוסף, מושם בקורס דגש על הצדדים המעשיים בעת קבלת החלטות בביצוע ההליכים בסחר בינלאומי. הקורס משלב לימודי תיאוריה לצד פרקטיקה והוא מועבר על ידי מיטב המרצים בתחום, המשמשים כיום בתפקידי מפתח בחברות עסקיות ובמשרדי ממשלה. בין התכנים הנלמדים בקורס: מונחי המכר הבינלאומיים, מסמכים ואשראים בסחר הבינלאומי, תהליך היבוא למדינת ישראל, הסכמי הסחר ואגף המכס על היבטיו השונים, תהליך היצוא וביטוחים ימיים ואוויריים.

אפשרויות תעסוקה
בוגרי הקורס יוכלו לעבוד כאנשי יבוא ויצוא בארגונים פרטיים וציבוריים, ובהם משרדי ממשלה, משרדי שיווק וסחר בינלאומי, חברות שילוח, בלדרות ועמילות מכס ועוד. המעוניינים בכך יוכלו גם לפנות לאפיקים עצמאיים ולתפקד כיצואנים או יבואנים של מוצרים ממגוון תחומים - אלקטרוניקה, טקסטיל, רכב, מחשבים, ריהוט, מכשירי כתיבה, צעצועים, מזון ועוד.

אז בין אם אתם יזמים פרטיים ובין אם אתם מעוניינים למצוא תעסוקה בחברות יבוא/יצוא או כבר עובדים בהן - קורס יבוא, יצוא ומסחר בינלאומי של המכללה העסקית ולשכת המסחר הוא הבסיס לכל מי שמבקש להרחיב את פעילותו מעבר לים. בואו גם אתם להיחשף לעולם ומלואו בתחום הסחר הבינלאומי ולמורכבותו המרתקת.

מאמרים נוספים בתחום:

פורום סחר חוץ ושיווק בינ"ל
המכללה העסקית באיגוד לשכות המסחר מציעה פלטפורמה אינטרנטית בנושא סחר חוץ, יבוא / יצוא ושיווק בינלאומי שבו תוכלו לשאול שאלות ולקבל עצות ממיטב המומחים.
קרא עוד
קורס סוכני מכס
סוכן מכס הינו המקצוע הבכיר ביותר בעולם הסחר הבינלאומי ותפקידו לייצג את היבואן ו/או היצואן מול המכס, משרדי ממשלה ורשויות מוסמכות נוספות. סוכן המכס רשאי לייצג את לקוחותיו רק בתנאי שהוסמך על ידי אגף המכס וקיבל רישיון מטעמו.
קרא עוד
קורס משלחים בינלאומיים
ההתפתחות העצומה בסחר הבינלאומי בעשור האחרון הגדילה את הביקושים למקצועות המחויבים ברישיון מטעם אגף המכס והם הפכו לנדרשים יותר ויותר במיוחד עם עליית מערכת שער עולמי של רשות המסים בינואר 2018. זהו תחום מגוון , אשר פותח הזדמנויות לתעסוקה בחברות עמילות מכס , יבוא ויצוא .
התפקיד של המשלח הבינלאומי הינו לשנע מוצרים ממדינה למדינה ולצורך העיסוק בתחום הוא מחויב ברשיון מטעם אגף המכס . המשלח הבינלאומי אינו המוביל אלא מומחה המשמש כמתווך בין בעל המטען למוביל הבינלאומי.
קרא עוד
קורס פקידי רישוי
ההתפתחות העצומה בסחר הבינלאומי בעשור האחרון הגדילה את הביקושים למקצועות המחויבים ברישיון מטעם אגף המכס והם הפכו לנדרשים יותר ויותר במיוחד עם עליית מערכת שער עולמי של רשות המסים בינואר 2018. זהו תחום מגוון , אשר פותח הזדמנויות לתעסוקה בחברות עמילות מכס , יבוא ויצוא.
קרא עוד