רכש וניהול שרשרת ההספקה מקור החיים / דני חייט

 ניהול הרכש בהתחשבות בשרשרת ההספקה ושרשרת השיווק הינם האמצעי והאפשרות להשלים את המשימה עד ליעדה הסופי. לצערנו (ובמחיר של חיי אדם או לפחות חולי רב) למדו על כך קברניטי המשבר בימים אלו.

תורת הרכש Purchasing Management וניהול שרשרת ההספקה Supply Chain Management הם הכלים לניהול כל ארגון העוסק בטובין החפץ חיים וארגונים כמובן נותני בריאות וחיים כגון: הספקת שירותי רפואה, הספקת טובין מכל סוג, הספקת מזון, שירותי המשלוחים, שירותי הפצה, מחסנים ולוגיסטיקה בינלאומית כל אלו נדרשו במשבר הקורונה וכל אלו הם מקצועות כמו רופא, עו"ד, נגר ועוד..

לצערי רכש וניהול שרשרת ההספקה עדיין לא מהווים מקצועות אקדמאיים (לימודי לוגיסטיקה מספקים תשובה חלקית) העוסקים בתחום מכירים בחשיבות המקצוע בעת הרגילה וכל שכן בעתות חירום.  

במשבר הקורונה גופי רכש רבים עסקו בנושא בעת ובעונה אחת:  

24 בתי חולים שברשות משרד הבריאות, 14 בתי החולים של הכללית שירותי בריאות, קופות חולים באופן חלקי, "שראל" גוף הרכש המרכזי של משרד הבריאות, מנהל הרכש הממשלתי, משרד הביטחון, המוסד, משרד הבריאות בערוצים נוספים, גופים אזרחיים נוספים וכל זאת לאותם פריטים: מכונות הנשמה, אמצעי בדיקות והיכולת לבדוק אותן, אמצעי מיגון לצוותי הרפואה, ציוד עזר משלים לבתי החולים וכו'.

בעתות חירום אנחנו נדרשים שגופים ציבוריים יבצעו רכש ברמת יעילות כמו גופים אזרחיים שרובם מכיר בחשיבות הנושא, התעקשות לעיתים של גופי ממשלה להבין את המקצוע אך להתאימו רק לחוק חובת המכרזים קורס תחת עת חירום.

ולעניין – יכולת ניהול עץ מוצר בתכנת  MRP - Material Requirements Planning, הבנת כלל שרשרת ההספקה ורשת ההספקה, הבנה מעמיקה של שרשרת השיווק והיכולות השונות בכלל המרכיבים, זיהוי האילוץ המרכזי, הכרות עם כלל שיטות ההתקשרות הקיימות כולל שיטות המתאימות לתנאים של חוסר וודאות כל אלו הן מרכיבי העיסוק הנדרשים להשלמת המשימה.

ניהול שרשרת ההספקה כולל 4 מרכיבים: מעבר הטובין, מערכות מידע תומכות, מעבר הכסף, ההיבט הארגוני. ללא שליטה בכל 4 מרכיבי השרשרת התוצאה הסופית לא מתקבלת.

יכולת ביצוע רכש, תכנון ויצירת רשת הספקה בימים אלו בגופים מקצועיים מתאפשרת בקבלת מידע נדרש בשניות, יכולת קבלת החלטות תוך דקות והספקה בזמן (Data in seconds, Decision in minutes, Delivery on time  סלוגן של מחלקת planning  של אינטל משנת 1998).

 

דוגמא לעץ מוצר

 

 

דוגמא לשרשרת ההספקה 

בימים אלו רכש ושרשרת ההספקה מייצרים כותרות ואני שמח להיות בחבר המרצים והמומחים לנושא ואני גאה בכלל התלמידים והעוסקים בתחום. כמובן שאני מלא ציפייה במקביל למקצוענות בתחום מכלל המבצעים את המלאכה.

 

שלכם באהבה

דני חייט

בעל תואר שני בניהול התפעול, מרצה ומרכז אקדמי לנושאי רכש ולוגיסטיקה.

מאמרים נוספים בתחום:

קורס ניהול תפעול בכיר - AOM

עולם התפעול מקבל משמעות מרכזית בהצלחת ארגונים עסקיים ושירותיים. מרכזיותו וחשיבותו של התפעול בתוך הארגון מחייבת את כל העוסקים בתחום לעשות שימוש בכלים מתקדמים ודורשת תהליך הכשרה יסודי ומקיף.

קרא עוד
קורס ניהול רכש והספקה בכיר - CPSM

ISM ( Institute for Supply Management )  שהינו מכון אמריקאי לניהול ההספקה,  פועל במעל 80 מדינות ברחבי העולם.

הארגון נוסד ב-1915 ומטרתו מאז שנוסד ועד היום הינה להוביל, לקדם ולשרת את מקצוע ניהול הרכש וההספקה  והוא חבר וותיק מאוד בפדרציה הבינלאומית לניהול רכש והספקה
קרא עוד
קורס ניהול לוגיסטיקה ומחסן ממוחשב בכיר

בשנים האחרונות אנו עדים יותר ויותר על ההתפתחויות מרחיקות לכת בעולם ניהול הלוגיסטיקה והמחסן הממוחשב וזאת לאור הגלובליזציה והפיתוחים הטכנולוגיים שמשפיעים ומייעלים את ניהול שרשרת האספקה בארגון.

קרא עוד
קורס ניהול רכש, קניינות ולוגיסטיקה - PLM
עולם הרכש עובר מהפכה שקטה הכוללת שינויים בראיית מעמדו של הרכש בתוך הארגון ושילובו בשרשרת ההספקה הארגונית.
קרא עוד