שש דרכים להפוך לאנשי עסקים אופטימיים בתקופת המשבר/ לבנת קיזנר

שש דרכים להפוך לאנשי עסקים אופטימיים בתקופת המשבר/ לבנת קיזנר
אנחנו חיים בתקופה מאתגרת, שעוד תילמד בספרי ההיסטוריה. תקופה שמייצרת הרבה לחץ, חרדה, תסכול, ובעיקר אי וודאות לגבי העתיד. 


לאורך היום אנחנו שומעים בתקשורת על ה"קורונה", המשבר כלכלי, הגידול במובטלים,
המשבר הפוליטי שמשתק את ההמשלה, ההפגנות בבלפור, אובדן האמון,
ההנחיות הסותרות והמבלבלות, הדרישה הנחרצת מצד העסקים לפתוח את המשק וכו'.

גם אנשים שלא נפגעו כלכלית או אפילו הרוויחו במהלך הקורונה, כולנו עדיין מרגישים את המשבר והלחץ במלוא העוצמה.


התקשורת לא מפסיקה ליצור אווירה מדכאת, והיא חוזרת שוב ושוב על אותם עדכונים, הלוך ושוב, כאילו מדובר במנטרה שנדרש לשנן בכדי לשקוע סופית לדיכאון עמוק ולא לרצות לצאת מהבית.

 

לכן, בתקופה זו, רוב האנשים מתכנסים ונמנעים. הרצון הזה טבעי לחלוטין ומובן לחלוטין, אבל עלול להיות הרסני אפילו יותר מהקורונה עצמה.

 

חוסר האופטימיות גוררת לפאסיביות, ומונעת מאנשים להשתמש בחושים היצירתיים שלהם שאמורים לסייע לטווח הארוך, ובסופו של דבר גם פוגעת בבריאות. 

 

אני סבורה שדווקא עכשיו, כשהרוב פסימיים ופאסיביים, זה הזמן לעשות את השינוי ולחזור להיות אנשי עסקים אופטימיים, יזמים ויצירתיים, שיודעים לנווט במים סוערים ולא חוששים לקחת סיכונים.

כשאני אומרת אופטימיות אני לא מתכוונת לצביעת העולם בוורוד, לנאיביות והתעלמות מכל הנעשה מסביב. מדובר בגישה מושכלת, שמטרתה לנסח מחדש את המצב, להציג דרך חשיבה שונה ולמצוא פתרונות יצירתיים.

להלן שש דרכים כיצד תוכלו להיות אנשי עסקים אופטימיים בתקופת משבר :

1. תרגלו תקשורת טובה יותר עם העובדים שלכם 

לא תוכלו להניע עובדים אם אתם לא יודעים לתקשר בצורה טובה .  אם אתם בדרך כלל אומרים משפטים כמו: "אנחנו לא יכולים לעשות את זה בתקופה הזו", "ניסינו וזה לא עבד", "תמיד עשינו את זה ככה" - נסו לשנות את החשיבה. במקום לשלול, שאלו מדוע משהו נכשל בעבר וכיצד ניתן לגרום לזה לעבוד בעתיד. הציעו  לנסות שוב בשינוי נתונים, כגון על בסיס מוגבל או עם קהל קטן יותר. אספו משובים מהעובדים והלקוחות.  תנו לצוות שלכם את המרחב לחשוב מחוץ לקופסה. הרעיון הכי מטורף יכול להיות הרעיון הכי טוב  אם רק תפתחו את הראש . 

 

2. הסתכלו על השליליות באור חיובי

אימא שלי צדקה לחלוטין כשאמרה לי בילדות: "לפעמים זה לא מה שאת אומרת, אלא איך שאת אומרת אותו".  

אז קחו את העצה הזו  ונסו לראות את השליליות באור אחר. אם  קבלתם למשל משוב שלילי מלקוח כזה או אחר, חשוב שתהיו מודעים לגבי האופן שבו אתם מעבירים את המסר לעובדים.

משפט כמו "אנו כל הזמן מקבלים ביקורת שלילית וזה חייב להיפסק", תתקבל בצורה שונה לחלוטין ממשפט כמו "קיבלנו שלוש ביקורות שליליות שעלינו לטפל בהן". המשפט הראשון יכול להוריד את המורל של הצוות ולגרום להם להרגיש שהם נכשלו. זה יכול להשפיע על האנרגיה, ההתלהבות ובסופו של דבר על הפרודוקטיביות שלהם.

לעומת זאת, שימוש במשפט :"נושאים שאנחנו צריכים לטפל בהם" היא משימה ברת ביצוע שהם יכולים להתמודד איתה. במשפט כזה אתם  מנסים יחד איתם  למצוא פתרונות מתוך מקום מכבד.

 

3. מצאו מנטור אופטימי מבין האנשים הקרובים אליכם

לא כולם נולדו עם היכולות לחשוב תמיד בצורה אופטימית וחיובית, וזה אף קשה יותר בתקופת משבר. לכן נסו ללמוד איך להיות אופטימיים מאנשים אופטימיים שאתם מכירים.  התייעצו ואל תחששו לבקש גם עזרה מדי פעם, לדוגמה לעשות יחד סיעור מוחות על סיטואציות עליהם אתם מתבוננים באור שלילי וקשה לכם לראות צד חיובי. שימו  את עצמכם בנעליהם כדי ללמוד כיצד הם היו ניגשים לבעיות מהסוג הזה.

ללמוד להיות אופטימי אינה החלטה שקורית בן לילה. אבל מנטור טוב יכול להדריך אתכם ולעזור לכם לבנות את הביטחון והיכולת לחשוב חיובי .

בקשו מהמנטורים שלכם לשבת אתכם פעם בכמה שבועות ולספק לכם משוב על אופן התקשורת שלכם, כולל שפת הגוף. אם אתם פתוחים ונינוחים בישיבת צוות, תקבלו שיתוף פעולה ורעיונות יצירתיים מהעובדים; ואם אתם סגורים עם זרועות משולבים על החזה, תהיו מוכנים להפיל את כל הרעיונות שעליהם אינכם מסכימים.

במקרה שבו אתם מתייעצים עם מנטור שבחרתם, הכי חשוב להיות פתוחים למשוב בונה ולא להיעלב. לימדו ממנו ובעיקר השתמשו בו בכדי לרכוש את המיומנות שעם הזמן תגיע באופן טבעי. 

 

4. תרגלו סבלנות

אם אתם אנשים הנוטים להשקפה שלילית, תצטרכו לעבוד על עצמכם ולהשקיע כדי להפוך להיות אנשים אופטימיים. קחו בחשבון שזה מצריך המון תרגול וזמן, אבל התכונה הזו בהחלט ניתנת ללמידה.

אם אתם נוטים לפסוק מהר מדיי ולבטל דעות של אחרים, קחו זמן לפני שאתם מביעים את הדעה שלכם. תנשמו, תפנימו את מה שאתם שומעים וקחו מעט זמן לפני שאתם מקבלים החלטה.

תמיד מומלץ לומר : "אני צריך להקדיש לזה יותר מחשבה, אז בואו נעצור ונקבע פגישה נוספת בקרוב  כדי לדון בזה ביתר פירוט."  זה ייתן לכם זמן לחשוב מחדש על הבעיות שעלו עד שתוכלו להסתכל עליהם באופן חיובי לעבר פתרון.

הצוות שלכם יכבד את הגישה הזו הרבה יותר מגישה שלילית המפילה את הרעיונות, שלא לרוחכם מבלי שהתקיימה חשיבה מעמיקה באמת. 

 

5.תרגלו את הכישורים האופטימיים בחיים האישיים

אם אינכם אופטימיסט בעבודה, כנראה שאינכם אופטימיים בחיים האישיים.

המשפחה שלכם אולי למדה להתמודד עם השליליות שלכם, אבל בהחלט ניתן לשנות את הדינמיקה הזו תרגול הכישורים האופטימיים על המשפחה יכול להיות חוויה כיפית עבורכם . תוכלו לחוות  כיצד היחסים עם בני המשפחה  משתנים לטובה כאשר ניגשים אליהם בגישה אופטימית.

להיות אופטימי זה גם ללמוד לנהל או להתעלם מדברים שאין ביכולתנו לשנותכאשר נוצרים מצבים שלא הולכים בדרך שלכם, למדו לזהות אותם ולא לנסות להיכנס עם הראש בקיר . עצרו ושאלו את עצמכם  האם זה שווה את הזמן, האנרגיה והתסכול. אתם צריכים לבחור בקפידה את הקרבות שלכםולא לנסות לנצח בכולם. 

 

6. השקיעו בעצמכם

ההשקעה הכספית הטובה ביותר בימי משבר היא בהון האנושי שלכם. על פי מחקרי עבר, השקעה בכם ובעובדים גם תוריד לכם את הלחץ, הפחדים והחרדות, תפתח לכם את הראש ותחזיר לכם את היוזמה, האופטימיות,  חדוות העשייה, היצירתיות, והכי חשוב - תחושת השליטה.


לא צריך לחכות למענקים, להנחיות, לפתיחת המשק , לחיסון ל"קורונה". תבראו את המציאות שלכם וקחו שליטה על השריית אופטימיות סביבכם הן במקום העבודה והן בבית.



לסיכום, בין אם אתם אנשים אופטימיים ובין אם לא, זה בדיוק הזמן להסתכל למציאות בעיניים מזווית אופטימית שתחזיר את חדוות העשייה והיצירתיות שלכם ושל כל הסובבים אתכם.

 

בהצלחה !

 

מאמרים נוספים בתחום:

פורום סחר חוץ ושיווק בינ"ל
המכללה העסקית באיגוד לשכות המסחר מציעה פלטפורמה אינטרנטית בנושא סחר חוץ, יבוא / יצוא ושיווק בינלאומי שבו תוכלו לשאול שאלות ולקבל עצות ממיטב המומחים.
קרא עוד
קורס סוכני מכס
סוכן מכס הינו המקצוע הבכיר ביותר בעולם הסחר הבינלאומי ותפקידו לייצג את היבואן ו/או היצואן מול המכס, משרדי ממשלה ורשויות מוסמכות נוספות. סוכן המכס רשאי לייצג את לקוחותיו רק בתנאי שהוסמך על ידי אגף המכס וקיבל רישיון מטעמו.
קרא עוד
קורס משלחים בינלאומיים
ההתפתחות העצומה בסחר הבינלאומי בעשור האחרון הגדילה את הביקושים למקצועות המחויבים ברישיון מטעם אגף המכס והם הפכו לנדרשים יותר ויותר במיוחד עם עליית מערכת שער עולמי של רשות המסים בינואר 2018. זהו תחום מגוון , אשר פותח הזדמנויות לתעסוקה בחברות עמילות מכס , יבוא ויצוא .
התפקיד של המשלח הבינלאומי הינו לשנע מוצרים ממדינה למדינה ולצורך העיסוק בתחום הוא מחויב ברשיון מטעם אגף המכס . המשלח הבינלאומי אינו המוביל אלא מומחה המשמש כמתווך בין בעל המטען למוביל הבינלאומי.
קרא עוד
קורס פקידי רישוי
ההתפתחות העצומה בסחר הבינלאומי בעשור האחרון הגדילה את הביקושים למקצועות המחויבים ברישיון מטעם אגף המכס והם הפכו לנדרשים יותר ויותר במיוחד עם עליית מערכת שער עולמי של רשות המסים בינואר 2018. זהו תחום מגוון , אשר פותח הזדמנויות לתעסוקה בחברות עמילות מכס , יבוא ויצוא.
קרא עוד