שיטת ניהול מקרבת – אחד על אחד עם המנהלים הבכירים בארגון - מאת לבנת קיזנר**

שיטת ניהול מקרבת – אחד על אחד עם המנהלים הבכירים בארגון - מאת לבנת קיזנר**

כמנהלים אנו חווים בשנה האחרונה שינויים בקצב ובעוצמה שלא ידענו כמותם בעבר. שינויים רבים מתרחשים במקביל , כאשר שינוי רודף שינוי. 

משבר הקורונה הוביל עסקים רבים לאמץ טכנולוגיות חדשות ולעקוב בדבקות אחר התפתחויות טכנולוגיות, שהן מצידן מתעצמות מדי יום ביומו וחולשות על כל תחומי החיים. בשל כך, ארגונים וחברות נדרשים להיות דינאמיים יותר ויותר ודרוכים לזיהוי מוקדם של צרכים מחד ואיומים מאידך, תוך יישום שיטת ניהול שונה וחדשה.

בעבר המנהל בדרך כלל היה בעל הידע. הגישה ששלטה בקרב המנהלים היתה החזקת כל הידע הרלוונטי, קבלת כל ההחלטות בעצמם וניווט דרכי הפעולה בהתאם להחלטתם הבלעדית. גישה זו הובילה לעיתים להצלחות; אך כיום עמדה כזו תוביל ככל הנראה את הארגון למפלה וכישלון.

כיום חלק גדול מהידע הרלוונטי נצבר מיחסי הגומלין של הארגון עם סביבתו, והעובדים בקו הראשון הופכים להיות קריטיים יותר ויותר ללמידת הסביבה ולאיסוף מידע שישפיע על קבלת החלטות. זה נכון בכל התחומים, החל מעובדים בתחומי השירות והמכירות וכלה בעובדים המלווים תהליכי יצור. 


במאמר זה אתן לכם נקודות מבט אחרת ומרעננת על תפקיד המנהל. ניהול שאיננו שבלוני ומקובע, אלא יותר יצירתי ופתוח. שיטה  זו נקראת "ניהול מקרב" והיא מצריכה נכונות ושיתוף פעולה של כל דרגי הניהול הבכירים בחברה, לרבות אגף משאבי האנוש. 

 

מה זה ניהול מקרב ומה הוא יוצר ?

ניהול מקרב הינו שיטת ניהול באמצעותה הארגון בונה תוכנית ליווי וחניכה אחד על אחד עבור כלל המנהלים הבכירים, בהובלת המנכ"ל. בדרך זו נוצר חיבור של ההנהלה הבכירה לעובדים ולהפך.

שיטה זו מאפשרת למנהלים להסתכל בצורה רחבה ואובייקטיבית יותר על הארגון, ולנהל בצורה הרבה יותר אפקטיבית תוך קבלת משוב איכותי וממוקד בזמן אמת.

השיטה גם יוצרת תחושה מעצימה בקרב העובדים. העובד הוא כבר לא רק בורג קטן במערכת אלא נכסים בעלי משמעות לארגון. תחושה זו ממובילה את שימורם לאורך זמן, רותמת את העובדים ביומיום למטרות הנהלת החברה ולמטרות העל של הארגון, ומעלה את המוטיבציה לכדי השפעה חיובית בארגון .

 

הנקודות העיקריות שחשוב לאמץ בשיטה :

  • ציוות מנהל בכיר לעובד וביצוע סבב מנהל מתחלף אחת לרבעון;
     
  • הגדרה מדויקת של נקודות ושלבי אינטראקציה בין הצדדים;
     
  • תכנון גאנט פעילות ולו"ז מחייב של 2 הצדדים.

 

להלן דוגמה  כיצד ניתן לנצל את השיטה בתצורת מנכ"ל מול איש מכירות : 

  • יצירת מדיניות דלת פתוחה של המנכ"ל  מול איש המכירות, אחת לשבוע בשעות מוגדרות.
     
  • אפשרות פניה של איש המכירות למנכ"ל במייל אחד מרוכז אחת לשבוע, תוך שהוא שולח עותק גם למנהל הישיר. 
     
  • חיבור המנכ"ל לנתונים און ליין של איש המכירות .

  • פידבק ומשוב חיובי של המנכ"ל אחת לתקופה במייל על תוצאות יוצאות דופן של איש המכירות ברמה יומית.
     
  • מנכ"ל מתלווה או יורד לשטח יחד עם איש המכירות, אחת לחודש למשך יום שלם, ונותן לו משוב בסוף יום על מקצועיות, התנהלות, ניהול זמן, מיומנויות ועוד.
     
  • חניכה משרדית אחת לחודש ביום ובשעה מוגדרים מראש שתכלול רשימת נושאים, מיומנויות ודילמות שהוגדרו על ידי המנהל הישיר.
     
  • ארוחת צהריים משותפת בחוץ בהזמנת המנכ"ל אחת לרבעון שתכליתה שיחה לא רשמית וסביב פן אישי.
     
  • פגישת עבודה חודשית הכוללת סיכום ביצועי חודש קודם מול המנכ"ל באופן ישיר, תוך שהמנהל הישיר נוכח בפגישה .
     
  • יום הולדת – הענקת מתנת יום הולדת מהחברה ע"י המנכ"ל באופן אישי
     
  • נוכחות של מנכ"ל במשובים תקופתיים רבעונים ומשוב שנתי של איש המכירות שמועבר ע"י המנהל הישיר. 
  • פגישת עבודה ייעודית חודשית בין המנכ"ל למנהל הישיר בנושא ביצועים איש המכירות, תוך שבאחריות המנהל הישיר לדווח על כך לעובד .

בעידן הטכנולוגי הנוכחי, אנו מחזיקים בתוך הארגון עובדים רבים המכירים את העסק ואת התהליכים בו הרבה יותר טוב מהמנהלים שלהם . לכן אין לי ספק שעל כל מנהלת ומנהל להכיר את שיטת הניהול המקרבת, המייצרת מצד אחד מוטיבציה גבוהה של העובדים  ומצד שני התאמה מדויקת יותר של הארגון לסביבה המשתנה, ומביאה לתוצאות טובות יותר של הארגון ושביעות רצון של הלקוחות .  

 

בהצלחה !

 

**הכותבת היא מנכ"ל המכללה העסקית של לשכת המסחר ת"א והמרכז. המכללה העסקית, עם מעל  50 שנות ניסיון, מציעה מגוון רחב של קורסי מקצוע והעשרה בכיתה ובאונליין בתחומים : רכש , לוגיסטיקה , מחסנים, מסחר אלקטרוניעיצוב וניהול הפקת אירועים , ניהול פרויקטים, יבוא יצוא וסחר בינ"ל, שיווק ומכירות, חשבונאות, גבייה  וכספים  .